Kaderlid Jelle reageert op uitspraak dhr. Timmer.
- door JH
- •
- 12 jan, 2019
- •

Geachte heer Timmer,
Als kaderlid van Handhaving Nederland, wil ik graag reageren op uw uitspraken in het interview met AT5 van vrijdag 11 januari 2019.
In uw reactie maakt u een vergelijking in het opleidingsniveau tussen een agent van politie en een handhaver. Hierin geeft u aan dat een handhaver lager opgeleid wordt en hierdoor niet bewapend zouden moeten worden. Dit is niet correct en ik wil u graag uitleggen waarom.
Een handhaver volgt tegenwoordig een HTV (Handhaver Toezicht en Veiligheid) opleiding welke minimaal 2 jaar en 6 maanden duurt. Dit betreft een MBO3 opleiding. De modules in de HTV opleiding zijn vergelijkbaar met de modules aan de politie academie, zoals onder andere: Rechts- en wetkennis, gespreks- en benaderingstechnieken, aanhoudingstechnieken, hulpverlening enzovoort. Veel handhavers zijn tevens toezichthouder van bijvoorbeeld de Drank- en Horeca Wet. Deze opleiding is vergelijkbaar met een MBO4 opleiding.
Tevens moet een handhaver verplicht de permanente her- en bijscholing volgen. Dit houdt in dat er elke vijf jaar een vijftal modules, met elk hun eigen examen, behaald dienen te worden. Hierdoor is een handhaver een echte specialist in zijn of haar vakgebied.
De opleiding tot agent bij de politie academie betreft tevens een MBO3 opleiding en duurt 2 jaar en 4 maanden. Uiteraard ligt bij de politie in de opleiding meer de nadruk op openbare orde en zwaardere criminaliteit, wat overigens niks zegt over het niveau van de opleiding. Als de agent de opleiding heeft afgerond is deze niet meer verplicht tot her- en bijscholing. Wel krijgen ze jaarlijks een ‘profcheck’ of hun kennis nog op niveau is.
Conclusie is dus dat een handhaver langer doet over de opleiding en het opleidingsniveau hetzelfde is. Het verschil is alleen dat een agent van alle wetten een beetje moet weten en een handhaver in zijn vakgebied (leefbaarheid) specialist is. Vanuit eigen ervaring kan ik beamen dat beide opleidingen erg dicht bij elkaar liggen. Zelf heb ik namelijk de HTV opleiding gevolgd, en tevens de opleiding tot hoofdagent bij de politieacademie.
Verder is uw standpunt met betrekking tot de bewapening juist. De bewapening is ervoor om een verdachte onder controle te krijgen, wanneer het doel niet op andere wijze behaald kan worden. Tevens kan het bij escalatie ook gebruikt worden om jezelf te verdedigen. De ambtsinstructie beschrijft het gebruik hiervan. Om over deze bewapening te beschikken dient elke opsporingsambtenaar getraind te zijn. Deze trainingen worden gegeven en geëxamineerd door de politie academie. De handhavers krijgen hierin dezelfde training als de politie.
Daarnaast krijgen handhavers in de openbare ruimte met dezelfde personen te maken als een agent in de openbare ruimte. Als er gewacht moet worden op ondersteuning van de politie, moet een handhaver op dezelfde wijze een persoon onder controle dienen te krijgen als een agent. Hier zijn we ook voor opgeleid.
In Nederland zijn er verschillende soorten boa’s in dienst bij verschillende instanties. Bij de Koninklijke Marechaussee zijn bijvoorbeeld 12 reservisten in dienst met de rang wachtmeester (gelijk als algemeen opsporingsambtenaar), welke tevens boa zijn bij een gemeente. Verder zijn er boa’s in dienst bij de politie zelf, welke in bepaalde gevallen ook bewapend zijn. Zijn deze mensen volgens uw visie ook ongeschikt?
Al met al probeer ik u duidelijk te maken dat een handhaver een specialist is in zijn vakgebied. Wij kunnen de politie ondersteunen met bepaalde zaken, zodat ze zich meer kunnen richten op zware criminaliteit. Andersom moeten wij ook ondersteund worden. Als handhaver is het ook vervelend om te zien dat er zoveel uitspraken gedaan worden welke niet gebaseerd zijn op feiten, maar meer uit meningen en gevoelens.
Vanuit Handhaving Nederland willen wij onze collega’s zoveel mogelijk ondersteunen, informatie over ons vak aan de burger verschaffen en tevens proberen we, zoals in dit geval, de juiste informatie naar buiten te krijgen. Ik, maar ook namens alle handhavers van Nederland, zal het dan ook zeer waarderen als u een rectificatie kunt publiceren over uw verhaal.


Tevens is er een concept voor handhavers in het buitengebied gepubliceerd. Deze is niet zoals de huisstijl van handhavers in de openbare ruimte in het beton gegoten, hier is ruimte voor aanpassingen.
We verwijzen u graag naar het kopje 'huisstijl' voor inzage in beide documenten .

Afgelopen weken hebben er verschillende gesprekken plaatsgevonden tussen ons en het ministerie waarbij standpunten zijn uitgewisseld.
Maandag 10 februari zaten de belangrijkste partijen bij elkaar. BOA Bonden, Politietop en de top van het Ministerie.
Deze volgende twee belangrijke onderwerpen stonden deze avond centraal:
1. Wie beslist in de toekomst over het toekennen van middelen. (landelijk of lokaal)
2. In welke situatie worden middelen toegekend. (criteria)
We hebben er vertrouwen in dat het ons gaat lukken maar er moet druk blijven. Dus heb het er over met jouw collega’s!
Tot slot: 25 maart van 10:00 tot 13:00 vergadert de Tweede Kamer over onze afspraken. Het is van groot belang dat de tribune vol zit met BOA’s.
Wij zullen met de leiding afspraken maken zodat jullie aanwezig kunnen zijn.
*Bron Boa Acp