Kijkje in de keuken van Handhaving Haventeam.
- door TvZ
- •
- 03 jan, 2019
- •

Handhaving Stadsbeheer Rotterdam heeft een eigen haven afdeling. Wat zij doen lees je hier.
Het achtkoppige Haventeam is onderdeel van Gemeente Rotterdam Stadsbeheer Handhaving. Het team controleert op de naleving van de wet- en regelgeving in en rondom het Rotterdams havengebied. Onder hun beheer vallen verschillende gebieden zoals Botlek, Europoort, Maasvlakte en Nieuw-Mathenesse. De groep werkt geregeld samen met verschillende ketenpartners zoals de Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam en de Inspectie Leefomgeving en Transport om ervoor te zorgen dat al het vrachtverkeer zich houdt aan de geldende regels.
Wat doet het Haventeam in het kort?
Het team zorgt ervoor dat de wet- en regelgeving in het havengebied wordt nageleefd. Daarnaast draagt het team de verantwoordelijkheid voor het vinden van goede oplossingen om bijvoorbeeld voorwerpen op de openbare weg te verwijderen of verplaatsen, controleren van op afvalstoffenvorderingen en werkt aan projecten zoals het MRDH-project. Het MRDH-project is een samenwerking tussen de gemeenten Westland, Vlaardingen, Ridderkerk, Nissewaard, Rotterdam en 11 verzorgingsplaatsen van Rijkswaterstaat. Voor het Metropool Regio Rotterdam Den Haag project handhaaft het haventeam (ook wel Regionaal BOA-team) in alle eerder genoemde gemeenten en verzorgingsplaatsen.
Actie op
de
snelweg
Het team controleert of het buitenlandse vrachtverkeer dat naar de Maasvlakte rijdt aan de juiste eisen voldoet. Dit gebeurt tijdens een actie op de snelweg. Een vrachtauto moet een Euro VI-motor hebben of de vrachtauto mag niet ouder zijn dan 7 jaar. Als een vrachtauto hier niet aan voldoet, kan de eigenaar een ontheffing aanvragen bij de Gemeente Rotterdam of het bedrijf moet geregistreerd staan bij de Gemeente Rotterdam. Gemeente Rotterdam ontwikkelde zelf hiervoor een applicatie. Het Haventeam controleert middels deze zelf ontwikkelde app. Camera’s controleren het Nederlands vrachtverkeer op de zelfde eisen. De acties op de snelweg vinden ongeveer elf keer per jaar plaats in nauwe samenwerking met Rijkswaterstaat, Zeehavenpolitie en Inspectie Leefomgeving en Transport. Bij zo’n actie wordt de snelweg afgezet en het verkeer wordt met aangepaste snelheid over de vluchtstrook geleid en buitenlandse vrachtauto’s worden het controle-vak ingestuurd om gecontroleerd te worden.
Deze handhavingsacties op de snelweg én het MRDH-project zijn uniek in Nederland. Nergens anders worden buitenlandse vrachtauto’s in deze mate gecontroleerd op de regelgeving. Het Haventeam van Stadsbeheer gebruikt ook als enige team in Nederland een wielklem voor grote voertuigen, heel specifiek voor in het havengebied van Rotterdam.


Tevens is er een concept voor handhavers in het buitengebied gepubliceerd. Deze is niet zoals de huisstijl van handhavers in de openbare ruimte in het beton gegoten, hier is ruimte voor aanpassingen.
We verwijzen u graag naar het kopje 'huisstijl' voor inzage in beide documenten .

Afgelopen weken hebben er verschillende gesprekken plaatsgevonden tussen ons en het ministerie waarbij standpunten zijn uitgewisseld.
Maandag 10 februari zaten de belangrijkste partijen bij elkaar. BOA Bonden, Politietop en de top van het Ministerie.
Deze volgende twee belangrijke onderwerpen stonden deze avond centraal:
1. Wie beslist in de toekomst over het toekennen van middelen. (landelijk of lokaal)
2. In welke situatie worden middelen toegekend. (criteria)
We hebben er vertrouwen in dat het ons gaat lukken maar er moet druk blijven. Dus heb het er over met jouw collega’s!
Tot slot: 25 maart van 10:00 tot 13:00 vergadert de Tweede Kamer over onze afspraken. Het is van groot belang dat de tribune vol zit met BOA’s.
Wij zullen met de leiding afspraken maken zodat jullie aanwezig kunnen zijn.
*Bron Boa Acp